
Altså, svenskene har skjønt det. Når skal vi i Norge fatte å begripe at det ikke er så overstadig interressant å høre andre prate , tidvis høyt, i mobil på buss og tog o.l?
Svenskene skal innføre mobilfrie soner i Buss, T-banen og lokal-tog i Stockholm.
Alle som kan styre sin begeistring for medpassasjerers mobilsamtaler, der alt fra forretningsavtaler til ferieplaner og melkemangel i kjøleskapet er tema, kan dermed glede seg.
Mellom 15 og 30 prosent av plassene i Stockholms T-bane, lokaltog og busser skal fra 21. august forbeholdes dem som enten ikke har mobiltelefon, eller som er i stand til å finne av-knappen på den plagsomme lille dingsen.
I enkelte vogner skal den mobilfrie sonen kombineres med dagens allergiker-vennlige sone der det hersker totalforbud mot hunder, katter og pelskåper.
Som seg hør og bør er det kritikere til dette, som alt mulig annet: og de spør om hva skal allergikeren gjøre, som vil prate i mobilen? Well, det måtte en svenske til for å stille det spørsmålet.
Jeg, som bussjåfør, ønsker disse mobilfrie sonene HØYT velkommen!!
Det jeg da lurer på, hva mener folket om å få dette til Norge?

44 kommentarer In " Er det mulig?? Mobilfri sone på buss og tog! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 13th 2006 at 10:11 pm
Jeg syns det er dumt.. For tenk hvis noen MÅ ha tak i deg, eller du MÅ ha tak i noen. Det kan oppstå fatale konsekvenser dersom man ikke når hverandre. Så jeg er i utgangspunktet skeptisk, helt til noen overbeviser meg om noe annet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:12 pm
For å sitere Nemi: Den eneste grunnen til at man ikke liker at andre snakker i mobiltelefon på buss, tog og lignende, er fordi man ikke kan få med seg hva den andre personen sier. Man hadde ikke reagert like mye om to personer satt sammen og snakket…
Så har jeg forstått deg rett, så skal man sitte stille og holde kjeft når man kjører buss? Jeg kan til en viss grad forstå det du sier om hunder, katter og pelskåper, men det finnes da andre ting som er mer irriterende enn noen som snakker i telefon: overparfymerte gamle damer, for eksempel. Eller underparfyrmerte, svette menn med ølvomb…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:16 pm
nypeblom: Helt enig.. At noen prater i mobiltelefon, kan umulig være så irriterende som folk skal ha det til. Man kan jo skaffe seg ørepropper, hvis man skal irritere seg over så lite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:19 pm
# 3: Eller de kan høre musikk… Det er jo mange som irriterer seg over det også, men synes det er ubegrunnet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:21 pm
ehm…hva med å sette seg der det IKKE er mobilfri sone? Poenget her, var at det skal være mulig å slippe ringetoner, overdreven babling, og det ene med det andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:22 pm
og er noen SÅ uunværlig at de MÅ være tilgjengelig på telefon, da mener jeg de virkelig sliter. da er det mye dem ikke kan gjøre gitt….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:33 pm
# 5: hvorfor da kalle det MOBILFRI sone? Hvorfor ikke STØYFRI sone? Det er noe helt annet. Poenget mitt er at det er ikke mer irriterende å høre noen snakke sammen enn hva det er å høre en person snakke på mobil…
Men mente også det jeg sa, om at kommer det en STØYFRI sone, bør det i tillegg også komme en LUKTFRI sone! Det er mye verre enn både lyd og hår… Steng inne galskapen! Kom igjen! Segregering!!! Og får vi sånne rom, kan vi like godt få RØYKEsoner også…
Har en liten sang: (mel: la oss leve for hverandre)
La oss dele opp hverandre
Og ta vare på en mann som tar
Telefonen inn i sonen
I andre enden vil han nok få svar…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 10:37 pm
nypeblom: for å svare på spørsmålet ditt: Nei, du har ikke forstått meg rett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2006 at 11:33 pm
# 8: Jeg ser ikke problemstillingen. Beklager.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 7:55 am
Skulle ikke være noe problem!
Helt greit for meg liksom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 8:05 am
Jeg er for mobilfrie soner. De som er i 20-årene i dag har vokst opp med mobilen og har den limt til hue. De vet ikke om noe annet. Det har blitt en naturlig eller etter min mening, unaturlig stor del av livet til folk.
Det er bare 10-15 år siden mobilen begynte å bli allemannseie. Før det klarte vi fint å leve uten å være mobilt tilgjengelig hele døgnet. Det er snakk om vane/uvane og jeg syns og har alltid syns å måtte ufrivillig høre på folks private samtaler samme hvor man står og går som plagsomt.
Det er ytterst få mennesker som i virkeligheten behøver å være så tilgjengelig som dagens mobil samfunn har åpnet for. Det er en illusjon. En plagsom illusjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 9:47 am
# 11: Du hører jo ikke en privat samtale, du hører bare den ene delen av en privat samtale. Irriterer du deg like mye over to venner som står og snakker sammen? Man hører da like tydelig hva to personer sier, som hva en person sier når han snakker i telefon? Legger man mer merke til den som snakker i telefon?
Jeg forstår ikke hvorfor noen finner mobilsnakking irriterende.
Nei, som tidligere nevnt, hadde det heller vært snakk om overparfymeri og underparfymeri, eller ting som kan fremkalle allergisk reaksjon, som dyr osv, hadde jeg sett nytten av det. Men en som snakker i mobiltelefon forstyrrer ikke noe mer enn hva to som snakker sammen hadde gjort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 9:48 am
# 10: Adrian, hva mener du er greit? At det blir mobilsoner, eller at det er greit at folk snakker i telefon på bussen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 9:59 am
Når man skal på en lang buss tur, så er det jo bare bra å ringe noen for å få tiden til å gå. Eller skrive meldinger med mennesker man ikke hører så ofte ifra. Eller spille et spill på mobilen.
Mobil kan være et tidsfordriv, derfor syns jeg at det ikke skal bli forbud mot mobiler på buss og tog. Og selvfølgelig hvis noen MÅ ha tak i deg, og slikt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:09 am
#12 nypeblom
Det er din oppfatning og vel og bra. Jeg har en annen. Samme hva du sier mener jeg det samme om denne saken.
Det har skjedd en merkbar endring etter mobilens inntog. At det i prinsippet er det samme å høre på 2 sitte å snakke sammen og 1 sitte i en mobilsamtale er jeg enig i. Forskjellen i dag er at ALLE – det vil si de som: ikke reiser sammen med en kjent eller står i en kø med en kjent eller går på gata sammen med en kjent, likevel kan ha samtaler med noen via mobilen. Antall samtaler har dermed økt dramatisk. I tillegg har altså folk flest en mobil som ringer og piper i tide og utide samme hvor man står og går. Det er merkbart mer støy på alle plan.
Før mobilen satt kanskje 6 av 40 personer på en buss og skravlet. I dag kan alle 40 sitte og pipe, ringe og skravle takket være mobilen. Støynivået har endret seg dramatisk uansett om du eller jeg syns det er greit eller ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:10 am
NSB har på sine regiontog det de kaller SILLEVOGN. I denne vognen SKAL det være stille, slik at de som vil slappe av eller sove, skal kunne gjøre det uten å bli forstyrret av mobiltelefoner som ringer, folk som snakker, eller for den del folk som sitter å lytter på mp3-musikk (ofte er musikken så høy at du hører bassen på flere meters avstand).
Dette tilbudet fra NSB er nok veldig populært. Det er trangt om plassen i denne vognet. Men beklageligvis, det finne dem som ikke respekterer sine medmenneskers ønske om å få være i fred, og NSBs tilrettelegging for det.
Kom til å tenke på en episode jeg var vitne til for en tid tilbake. Jeg sto sammen men mange andre å ventet på bussen nede i Oslo sentrum. Blandt oss sto det en mann og snakket høyt i mobiltelefonen sin. Han snakket om forhold på jobben, både saker og kollegaer. Samtalen fortsatte inne på bussen. Etter og ha sittet på bussen en 15-20 minutters tid og hørt på hans høylytte samtale, er det en eldre mann som bøyer seg over mot ham og sier høyt og klart; “Hei du, hils ham fra meg. Hils ham fra Bjørn!”
En dyp tomatrød farge steg opp i telefonmannens ansikt akkompanert av latter og småkommentarene fra andre passasjerer. Telefonmannen avsluttet telefonsamtalen umiddelbart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:16 am
æsj, da kan en ikke kose seg med å snakke høylytt om hvor viktig man er i forhold til andre patetiske lavkaster. USJ!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:28 am
#16 lillevanilje
Der er du inne på noe annet jeg vil påstå og ikke kan bevise på noe vis. Folk som sitter i mobilsamtaler offentlig, virker mindre kritiske til hva de snakker om enn to som sitter sammen på en buss feks. Mulig dette i første omgang gjelder oss litt eldre og trege og sure hahaa, men jeg syns det virker slik. Når den ene samtalepartneren er “usynlig” er det lettere å snakk intimt og privat og gå i detaljer. Du er jo inne på dette med mannen på bussen. For alt han vet kan flere som kjente igjen navn han nevnte sitte rundt ham og få info de ellers verken skulle ha hatt eller burde ha hatt.
Det er liksom ingen privat sfære mer og da blir livet etter min mening kjedelig og jeg får info jeg faktisk ikke ønsker eller kan få lov til å sile.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:39 am
#17 Sandri
Ja, det er alltid ører som hører. Hva folk snakker om er en ting, en annen ting er at de tvinger sine mer eller mindre private samtaler på omgivelsen. Jeg er ikke interessert i å sitte ved siden av et menneske som snakker som en foss i mobiltelefon. Jeg er heller ikke interessert i å sitte ved siden av noen som tvinger sin musikksmak på meg. Stillhet er det naturlige – alt annet er mer eller mindre akseptert overgrep for den som blir utsatt for andres “støy”!
Jeg skjønner godt at VelvetRose vil ha mobilfri soner – det er ikke bare samtalene som kan være ulidelig støy, men i tillegg blir man også påtvunget polyfoniske eller hva det er for slags ringetonene og gjennomtrengedne sms-varslinger. Man kan få hjerteattack og hjerneinfarkt av mindre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:45 am
#18 lillevanilje
HELT ENIG! i at det naturlige er stillhet og for meg er det betenkelig at så mange har så store problemer med stillhet. Blir skummelt å være alene i sitt eget hode virker det som.
Skulle vært oppfunnet enn “ignore sound” duppedings for sånne som oss da?? =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:46 am
Man burde forholde seg til slik støy som man forholder seg til røyk.
Jeg er for å innføre støyfrisoner hvor mobiltelefoner, musikk og annet som forstyrrer de nære omgivelser, blir forbudet.
At det blir slike soner på buss og tog synes jeg er helt naturlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:53 am
Bæggy??Er det deg??
Er forøvrig HELT enig i mobilfrie soner på kollektivtransporten!!
Får vi til shitkid-frie soner også, begynner det å smake fugl…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 12:11 pm
#13
At det blir mobilfri soner.
Jeg skjønner hva du mener, men jeg får av og til hetta av enkelte som snakker i mobil på buss o.l. Man skulle jo tro at de var de eneste på bussen… kan jo nesten ikke høre hva jeg selv tenker da.
Samtidig så er det ikke et så stort problem at det bryr meg om det fortsetter. Det er jo bare noen få som irriterer meg…
Dermed: Det er helt greit for meg om den loven kommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 12:18 pm
Jeg synes vi har nok regler som bestemmer hva vi får og ikke får gjøre, jeg… Liker ikke detaljstyring, selvom jeg også synes det kan være plagsomt å høre i detalj hva den fremmede jenta foran meg sa til typen sin da han ville spise jordbæris fra navelen hennes…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 1:18 pm
#23
All vår sosial omgang med andre mennesker er basert på regler, enten de er skrevet eller uskrevet.. Når folk ikke ut fra seg selv skjønner hvordan de skal opptre for ikke å plage og sjenere omgivelsene sine, så trenge man skriftlige regler. Når det foreligger en skriftlig regel, kan hvem som helst bruke den til “å banke deg i hodet med” om du gir faen og bryter reglen..
Behovet for regler skyldes det enkle faktum at folk flest har blitt mer egoistiske og tar mindre hensyn til sine medmennesker…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 1:31 pm
Poenget mitt er: Hvorfor kalle det MOBILFRI sone? Hvorfor ikke STØYFRI sone? Føler det blir segregering i dette tilfellet, som om det bare er mobiltelefonen som er den store synderen…
Men jeg ser mer nytten av LUKTFRI sone. Støy kommer det til å være uansett. Støy fra trafikken, støy fra andre. Kanskje noen sover og snorker, kanskje noen hoster…
Det finnes mange irritasjonsmomenter, man kan ikke fjerne alle. Noen må man bare leve med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 2:33 pm
Nypeblom: Du overvurderer behovet for mobiltelefon. Når det gjelder mobiler: ingen personer tar så mye plass som en person som prater i mobiltelefon. Ved å kalle det mobilfr istedenfor Støyfri, så setter man automatisk inn et tiltak for å begrense støy, ved å legge restriksjoner på hvilket utstyr som tillates brukt i offentlig kollektivtransport. Kollektivtransport er noe for alle. din samtale med ei veninne pr. telefon er ikke noe for alle. det er støy man kan gjøre noe med, altså mobilfrie soner. Grunnen er enkel mange har mobiltelefon, og på lukkede og begrensede omeråder som busser og tog er, så må noe gjøres. derfor disse sonene. segregering er et kjøttfattig argument.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 3:31 pm
Ja! La oss forby alt vi ikke liker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 3:51 pm
#27 Somle
Snakk om å dra debatten av sporet! Det er vel ingen her som har sagt at man skal forby mobiltelefoner, eller er det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 3:56 pm
Jeg syntes egentlig andres mobilsamtaler kan være underholdene i bland.

Satt bak en som pratet i telefon i 4 timer engang. Fikk med meg ganske mye underholdene og turen gikk vannvittig mye fortere
Følte nesten at jeg kjente han, og følte for å si hadet da han gikk av
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 4:14 pm
#29: joda, akkurat det nekter jeg ikke på, at en og annen gang kan en samtale, ihvertfall slik man hører den via en person, bli komisk.
Men til slutt blir det bare slitsomt. med to slike dobbelt så slitsomt osv:)
Folk som tar buss sjelden skjønner sikkert ikke poenget her, men jeg tipper mange som daglig tar bussen, ser nytten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 5:42 pm
Er dritt lei folk som tror de eier verden med sin mobil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 5:49 pm
Har ikke noe imot at folk snakker i telefonen på bussen og lignende plasser. Er man på steder der det er mye folk må man regne med at det også er mye lyder/bråk.
Det som er litt småkomisk er når man snakker i handsfri, plutselig står det en ved siden av deg å snakker ut i lufta…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 5:52 pm
Handsfree er ikke bare komisk, men i visse tilfeller er det spooky, når du IKKE er klar over at vedkommende benytter seg av handsfree…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 5:56 pm
Jeg har også på følelsen av at folk med handsfri snakker ekstra høyt.
Å det hender at jeg tror de prater til meg:P
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 5:57 pm
Det er da mobilfri sone på toget nå. Tok toget fra Oslo til Hamar for 3 uker siden, og der var det Stille sone som de kalte det. Ingen mobil og ingen ipod var tillatt..
Dette er jo helt topp for dem som vil ha litt ro.. Dette ser jeg ikke problemet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:12 pm
#30
Ganske kort tid etter at romerikstunnelen åpent, hadde jeg den morsome opplevelsen å sitte bak ei jente som satt og snakket i mobiltelefonen sin hele veien gjennom tunnelen.
Det pussige var at jeg hadde ikke noe signal på min telefon så jeg kunne verken ringe eller sende sms med min mobil, men hun kunne…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2006 at 10:49 pm
#37 lillevanilje
Krampelatter – det der var dagens!!! =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2006 at 12:04 am
ja, det er vel folk som går rundt og later som at de prater i telefonen også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2006 at 12:07 am
deilig med mobilfrie soner
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2006 at 12:26 am
# 27: Jeg har ikke sagt noe om BEHOVET for mobil. Jeg vet at det er overvurdert, men det har jeg ikke nevnt med et eneste ord, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier dette til meg.
Og jeg synes heller ikke det er et godt argument du kommer med når du sier at “ingen personer tar så mye plass som en person som prater i mobiltelefon.” Hvorfor ikke kalle det stille sone, som på toget? Da er det også automatisk et tiltak for å begrense støy.
Samtale med en venninne som sitter ved siden av meg eller som sitter i den andre enden av røret er for meg ingen forskjell. Det eneste er at andre ikke hører hva den andre parten sier.
Når man deler det inn såpass mye som “mobilfri soner”, tenker jeg segregering. I samme forbindelse som røykfrie soner, bare at det er noe som kan gå på helsa løs, da.
Synes ikke at mobiltelefonen er det største problemet, men det har jeg vel sagt tilstrekkelige ganger nå. Selvfølgelig, det er ikke alle samtaler jeg heller kan tenke meg å overhøre, men for meg spiller det ingen rolle om samtalen kommer fra to personer, eller en person med telefon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2006 at 12:29 am
Jeg har ingen problemer med å la være å snakke i mobil på buss/tog. Men jeg har heller ikke noe problem med at andre gjør det. Jeg er igrunnen enig med nypeblom at det er mer plagsomt med overparfymerte damer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2006 at 3:24 pm
42: hadde vært fint om flere tok hensyn til andre, når det gjelder bruk av telefon på lukkede omeråder som buss, tog o.l er.
når det gjelder overparfyrmerte damer, helt enig. Men det gjelder ikke bare kvinner det atltså
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2006 at 12:16 am
Det er slik at man må lage regler når folk ikke har “antenner” selv.
Det irriterer meg grønt at folk må bruke mobilen overalt.
Skal du provosere meg, så er det bare å komme på kaffebesøk å legge fra deg mobilen på salongbordet. Du får besøk, så sitter f meg gjester og tar imot texmld og samtaler. da er jeg ferdig med det besøket.
jeg går på kafe, jaggu svarte så må neket på nabobordet ringe mor å fortelle at hun er på kafe. Hva hun spiser og drikker, hva hun skal etterpå, hva legen sa…bla,bla.
Likedan på resturant, på buss,i butikker. Det er helt sykt når noen står i et prøverom, så ringer tlf og de står der og prater.
Min regel er at når jeg er på besøk,kafe,resturang,buss eller hvor det måtte være så er mobilen av.
Det er sjelden jeg MÅ ha den på, det er i forbindelse med jobb hvor jeg skal være tilgjengelig 48 timer før tiltredelse.
Jeg forbanner mobilen nord og ned når folk presser meg inn i sin private svære.
Joda, jeg bruker mobilen,men går ut av rommet om det er andre tilstede. Eller jeg gir beskjed at jeg vil ringe opp igjen. Ha det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende